Inlägg publicerade under kategorin Träning

Av SimmaCyklaSpring - 18 juli 2023 08:00

Ja inte blir det mycket jobbat på huset. Vädret är ju inte det bästa för målning. Först för varmt i flera veckor och nu på slutet regn. Blommorna växer i alla fall. Här en Dahlia som slagit ut.

Förra måndagen blev det en runda igen med grabbarna som samlas i Dalsbyn. Nu har vi tagit oss upp till Rösåsens utsiktstorn. När vi väl kom dit var jag så trött så jag orkade inte gå upp i tornet. Det får bli en annan gång.

I tisdags blev det en runda på racer med Erik. Blev en snoa runt Falun på 95 km.

I vanlig ordning ligger jag på rulle, Erik håller farten.

Torsdag och en MTB-runda med Lisa. Denna gång en runda förbi Rankhyttan på 70 km.

Nu är det lördag och vi är i skogen och plockar lite blåbär som vi skall äta till glassen.

Vi hade god hjälp av Ally och Inez, i alla fall med att äta upp blåbären. Inte bara det, de plockade också.

Glass och blåbär satt fint efter en stund i skogen.

Sedan blev det en natt i husvagn, visserligen hemma på vår gård. Nog äventyr i den åldern. Här frukost i husvagnen.

Igår var det måndag igen och det blev en tur med "måndagsgänget" igen.

Hela tio stycken var vi som gned runt i gustafsskogarna under guidning av Kjell Hanspers som hittar på varenda stig verkar det som. Skoj skoj, men drygt drygt.

Av SimmaCyklaSpring - 10 juli 2023 06:29

Började veckan med att fylla på kakförådet med lite bondkakor.

Sedan bar det av ner till Dalsbyn där ett gäng brukar träffas för att ta en sväng.

Sex stycken blev vi som körde tillsammans ett par timmar.

Har också hunnit med en björnborunda.

Det var på tisdagen och jag är nu vid Gruvsjön.

På onsdagen blev det en tur med Erik på racer. Det blev en sjumilarunda runt Husby och Långshyttan.

På torsdagen liksom de flesta andra dagar blev det att kolla lite cykel på TV. Touren pågår ju som bäst.

Torsdag och en riktig blötrunda, frågan är om jag någonsin cyklat i så mycket regn. Blev en runda runt Romme och Torsång i alla fall.

Fredag blev vilodag från cykling. Var på begravning då en jag jobbat med i tjugo år har gått bort.

Lördag och långtur med Lisa på MTB. Nu är vi i trakterna av Grängshammar.

Blev en fin långrunda i sommarvädret.

Söndag och vilodag. Här glass i stora lass på altan med Lena. Det är fint det.

Av SimmaCyklaSpring - 28 juni 2023 21:26

Igår bytte jag kedja och kassett på min Scott MTB och idag var det dags för test. Har inte gjort sådana ingrepp förut på min MTB så nu var det bara att hoppas att allt skulle fungera.

Jodå, det verka fungera bra så jag rullade på. Hela 52 km blev det. Jag tog det lugnt, hade inget annat val efter gårdagens backintervaller. De kändes i benen idag vill jag lova.

Av SimmaCyklaSpring - 27 juni 2023 16:19

Redan före åtta i morse drog jag iväg på MTB för att köra ett pass innan det skulle bli för varmt. Här är jag vid KurOlles bom och det lutar uppför i 1,3 km. Hela sex vändor blev det i backen. Avslutade med att åka runt Ljustern i behagligt tempo.

På eftermiddagen blev det lite arbete på min Scott MTB. Kassetten och kedjan skall bytas. Nu är nya kassetten på plats. Kassetten som satt på hade gått 641 mil och hade säkert funkat ett tag till, men för säkerhets skull när jag ändå skulle byta kedja.

Ny guldkedja skall på. Fint skall det vara.

Lägger den nya bredvid den gamla så längden blir rätt. Den gamla kedjan hade gått 441 mil så den har verkligen fungerat länge. Hade säkert kunna kört lite till men vill unvika trassel. Bättre att byta i tid.

Innan kedjan skall på skall den rengöras, får inte vara något fett kvar när man skall smörja med dagens moderna smörjmedel. Konstigt hur det har blivit. Förr smorde man med olja.

Sådär, nu är hjulet på plats och kedjan likaså. Hoppas att det fungerar nu också. Det visar sig imorgon när jag kör ett pass.

Av SimmaCyklaSpring - 25 juni 2023 17:03

Efter att ha kört några pass med Erik blev det igår lördag, en vända på MTB med Lena. Till Gustafs är vi på väg.

När vi passerat Solvarbo mötte vi efter drygt åtta km hela gänget som vi skulle hälsa på. Här ser vi Ally, Lena, Inez och Johan samt Lisa allra längst fram.

Det var bara att hänga på så stod det inte på förrän vi var i Gustafs.

Efter lite fika i Gustafs vände vi hemmåt och hela 23 km blev turen.

När Erik på eftermiddagen skulle ut på ett långpass hängde jag på en bit. När vi kom till Stora Skedvi svängde jag hemåt och fick hela 68 km på mätaren.

Klockan åtta idag drog Lisa och jag ut på ett MTB-pass. Här är vi framme vid Gruvsjön efter drygt två timmar.

Då passade det fint med ett stopp.

Efter tre timmar var vi hemma igen och jag hade då 63 km på mätaren. Nu är det bara att fortsätta på MTB om vi skall klara av Cykelvasan om sex veckor.

Av SimmaCyklaSpring - 22 juni 2023 07:15

Efter att ha fått ställa in Vätternrundan på grund av halsont och feber är jag nu efter två veckor redo för att återuppta trampandet. Det är tisdag och Erik och jag tar en tur på nära 60 km. Nu är vi på hemväg och passerar Torsång.

Idag, onsdag blev det att måla ett par fönster.

Innan det var kväller blev det även en cykeltur med Erik. 68 km blev det bort till Vika och runt Vikasjön innan vi var hemma igen.

Av SimmaCyklaSpring - 14 juni 2023 12:24

Här står cykeln beredd på Vätternrundan, men tyvärr är inte jag redo. Förberedelserna har gått bra ända till förra måndagen då jag cyklade tio mil med Erik och vi höll 32 i snitt. Kanonfint kändes det. Skulle sedan vila i två dagar var tanken, men jag fick ont i halsen och feber och har inte cyklat sedan dess. Har dock förberett mig för jag trodde ända till i morse att jag skulle kunna åka. Har fixat cykeln med ett extra ställ bakom sadeln för två flaskor.

Har även satt på nya slangar och däck. Ny kedja och ny kassett. Nytt växelöra för det andra var lite krokigt. Även nya pedaler för de behövdes bytas. Även nya växelvajrar. Ja det mesta som går att fixa är fixat. Även bakre bromsbelägg.

Hade även börjat plocka ihop allt som jag behöver, energigrejer, flaskor, cykeldator och sladdar. Kläder och skor och allt som skulle med till Motala.

Här är jag på ett tiomilapass och allt känns kanonbra. Har gjort fler långpass i år än jag brukar så jag kände mig riktigt bra förberedd.

Ligger i vanlig ordning bakom Erik som har varit dragvillig och hjälpt mig med träningen. Efter olyckan jag var med om förra året och då jag lyckats med rehabiliteringen så bra att jag skulle kunna vara med i år igen känns det snöpligt att behöva kasta in handuken när det bara är ett par dagar kvar. Men är man inte hundra frisk skall man inte cykla 315 km. Nu får jag ta nya tag och se fram emot Cykelvasan som går om åtta veckor.

Av SimmaCyklaSpring - 14 maj 2023 13:00

I torsdags var det en riktigt fin kväll för en cykeltur runt Hedemora och Husby. Här ligger jag på rulle efter Erik.

Erik drar vilket han gör gärna och bra, själv ligger jag hellre lite bakom vilket blir lite lättare.

Igår blev det en långrunda med Eriks sällskap. Nu har vi kommit till Gustafs där man hade gått man ur huse för det ryktades om att vi skulle komma cyklande förbi. Mannen som hade gått ur huset var Johan, han tog lite bilder när vi for förbi.

Nu har vi kommit till Siljans Café i Leksand och då satt det fint med en rejäl macka.

Sen var det bara att koppla på dragloket och fara hemöver igen.

Efter 157 km och 5,5 tim cykling var vi hemma igen. Det blev en halv Vätternrunda kan man säga. Hur jag skall orka dubbla sträckan om fem veckor har jag svårt att förstå. Men det brukar lösa sig till slut så det är bara att nöta på.

Värre är det med det politiska läget vi har. Hur länge skall denna lögnaktiga regering vi har sitta kvar. För mig är det en gåta att den ens blev vald. Föresten, är det någon som vet vart KD-ledaren tagit vägen. Hoppas dock att hon snart är tillbaka på sin post. Det är nog bästa garanten för att KD åker ur riksdagen vid nästa val.