Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av SimmaCyklaSpring - 23 augusti 2023 13:52

Började veckan med att beskära ett par fruktträd. Bland annat det här päronträdet.

På kvällen begav jag mig tillsammans med sex andra ut på en MTB-tur.

Det blev en fin runda neråt Hedemora.

Efter att ha åkt en vända på Brunnsjöberget har vi nu tagit oss upp på Nibbleberget.

Därifrån var det fin utsikt över bygden. Men klockan var mycket och vi var tvugna att bege oss hemåt innan det skulle bli mörkt. Tur jag har lyse på cykeln för mörkt blev det innan vi var hemma. Drygt fem mil blev det vilket kändes bra.

Tisdag igår och då kör CK Natén ungdomsträning. Stor uppslutning av ungdomar.

Efter information av klubbens ordförande bar det sedan av på olika övningar i närområdet. Ett fantastiskt arbete som läggs ner för att ta om hand om bygdens unga. Fint fint.

Idag onsdag fick det bli en finrunda i sakta mak för min del. Här tar jag ett lite stopp med sjön Saxen i bakgrunden. Sedan stod det inte på förrän jag passerade både Gläfse och Zakristorp på min runda som idag blev hela 63 km.

Av SimmaCyklaSpring - 20 augusti 2023 18:32

De två senaste åren har vi haft dåligt med äpplen men i år får vi så det räcker. I alla fall till äppelmos. Här har vi ett par Alice som snart skall skördas, om närmare bestämt två minuter.

Här har vi ett träd till som är hög tid att plockas. Tsarsköld heter dessa.

Hela fyra hinkar med äpplen plockade jag av vilket efter ett par timmar hade omvandlats till 16 liter äppelmos. Det var tredje gången denna vecka som vi gjorde äppelmos vilket gör att det nog får räcka för i år.

Har vilat nästan hela vecka efter att ha kört Cykelvasan förra lördagen. Men i går blev det en liten vända igen.

Här passerar jag Gruvsjön vilket tillhör min favoritrunda. Lugnt och skönt efter skogsvägarna. Men jag fick väldigt ont i höger knä. Så nu har jag maserat och smort mig med ormsalva samt tagit lite värktabletter i ett par dagar så jag hoppas kunna ta en liten runda redan imorgon. Hur det blir med den saken får vi se. Jag skall då inte göra äppelmos.

Av SimmaCyklaSpring - 17 augusti 2023 19:46

Idag skulle vi hämta våra barnbarn Inez och Ally på förskolan respektive förskoleklass. Då tänkte vi bjuda på pannkakor för det gillar de och vad passar då bättre än lite nykokt hallonsylt. Full fart i köket på morgonkvisten.

Apropå kvistar, gick sedan ut och beskar ett äppelträd. Har 27 fruktträd så det gäller att börja i tid om man skall hinna med det man ska innan september månad är slut.

Tog sedan bilen och for ner på stan och hittade ett bra lingonställe på torget. Var snart hemma igen med hela 20 liter nyplockade lingon.

När sedan pannkakorna var i våra magar stack vi bort till klubbstugan för CK Natén för där vankades ungdomsträning på MTB. Här samling i yngsta gruppen.

Här kommer Ally i full fart.

Även pappa Johan får vara med på bild då han ikväll var en av ledarna.

Här kommer Inez farande under överinseende av mamma Lisa och mormor Lena.

Någon träning för egen del har det inte blivit än, känner mig lite sliten efter Cykelvasan, men snart står det nog inte på förrän det blir ett pass igen. Men jag är ju inte sysslolös för det.

Av SimmaCyklaSpring - 15 augusti 2023 19:32

Då jag fortfarande känner mig lite sliten efter Cykelvasan fick det bli en vilodag idag igen. Sysslolös är jag inte för det. Började med att fylla en hink med Transparente Blanche som utsetts till landskapsäpple för Västerbotten, här i den högra hinken. Vänstra hinken med röda äpplen är en lite ovanligare sort och den heter Petteri.

Först lite sköljning av äpplena.

Sedan mostillverkning. En kastull med ljus mos och en med rött mos. Behöver väl inte nämna från vilka äpplen de kommer.

När det sedan blev kväller gick jag bort och kollade in ungdomsträningen med CK Natén. Här kommer Ally sex år farande på sin MTB.

Och här kommer Inez, tre år farande på sin MTB. Pappa Johan ser ut att vara lugn. Inez klarar det här galant.

Av SimmaCyklaSpring - 14 augusti 2023 17:30

Ja då är man hemma i vardagen igen då och det var bara att sätta igång med att på allvar göra ren cykeln efter Cykelvasan som var den lortigaste i mannaminne. Jag hade loss hjulen och gjorde rent allt så långt jag kom åt och kunde. Egentligen skall väl hela cykeln plockas isär och göras ren efter en sådan resa. Men det har jag varken kunskap eller verktyg till. Kanske kan vara idé att lära sig meka lite mer.

Eftersom vi varit borta hela veckan så hade gräset hunnit växa sig ordentligt högt. Men efter ett par timmars knatande med gräsklipparen såg det skapligt ut igen.

Nu är även gräsklipparen tvättad och redo för nya tag om några dagar. Fick klippa ganska högt idag för att maskinen skulle orka så om ett par dagar kan jag göra om det hela och sänka maskinen ett hack. Någon cykling blir det inte för mig idag, gör nog klokast i att vänta till imorgon.

Av SimmaCyklaSpring - 13 augusti 2023 17:16

Har varit i Sälen en hel vecka inför Cykelvasan. Här är jag ute och provåker nya startbacken för i år. Ca två km lång med en snittlutning på åtta procent. Det blir något att bita i för alla cykelåkare på lördag.

528 m över havet är man vid toppen av backen.

Här sitter jag och Lena och har det bra. Vi var själva från måndag till sen onsdagkväll. Då kom Lisa och Johan med flickorna Ally och Inez.

Det var mycket vatten i området kring startplatsen vilket gjorde att banan fick läggas om lite i sista stund.

Här var det meningen att vi skulle fara men det gick ju inte. Det var en hel meter vatten.

Man kan ana lite bräder långt ut i vattnet. De håller upp reklamskyltar som är en meter höga. Där var det meningen att vi skulle cykla.

Nu har Lisa med familj kommit upp och vi är ut på en liten träningstur. Blev faktiskt en liten bit efter Kungsleden.

När vi var nästan hemma igen mötte Johan och Inez upp på sina cyklar.

Inez har nyss fyllt tre år och cyklar redan som ett proffs.

En liten vandring på fjället hann vi också med.

Nu har vi kommit till Stensjön och det kommer några droppar regn också.

Nu är vi på väg ner i en stor lift där alla fick plats.

Här kommer Inez farande i barnens Cykelvasa med nummerlapp och allt.

Här testar Ally och Inez på att cykla på en riktig specialbana. Skoj skoj.

Nu är det fredag kväll och det är dags att göra de sista förberedelserna inför lördagens Cykelvasa.

Det var ju som alla vet inte de bästa förhållanden att cykla MTB i nästan tio mil. Men i mål kom jag.

Hujamej så jag ser ut. Men nöjd att vara i mål. Tiden blev inte så bra men det skyller vi på förhållandena. Tiden blev 4:08:35 vilket i den hårda klassen jag kör nu räckte till 15:e plats av 168 pojkar.

En timme senare var jag ren och fin igen.

Ytterligare en timme senare satt Lena och jag på bussen som tog oss tillbaka till startplatsen. Cykeln transporterades på en bil som åkte efter oss upp till Berga by. Cykelvasan är verkligen ett toppenarrangemang där allt verkar klaffa till 100%. Där har många arrangörer mycket att lära. Ja det har varit en fantastiskt fin vecka i Sälen.

Av SimmaCyklaSpring - 8 augusti 2023 09:24

Våra äpplen börjar bli fina vilket är ett tecken på att hösten närmar sig. Här har vi "Petteri".

Ett träd med "Transparente blanche" är ätfärdiga.

Några gurkor på altan ser också ut att må bra.

Några rundor i regnet har det också blivit. Husmålningen har helt kommit av sig, inte väder för det.

Det gäller att trampa på för det nu när Cykelvasan närmar sig.

Två hinkar äpplen har vi nu omvandlat till en gryta äppelmos.

Av SimmaCyklaSpring - 27 juli 2023 09:43

Som vanligt har det blivit en hel del cykling. Här en långtur med Lisa på MTB. Vi laddar ju båda för Cykelvasan.

Vad vore bloggen om jag inte hunnit med att baka lite matbröd.

Även Erik och jag har tagit någon runda. Men då blir det på racer. Erik har inte kommit underfund med hur skoj det är att köra MTB.

I lördags var vi i Dalaflodas park Strandbacken. Vad var det där då måntro.

Jo med 90 andra personer var vi på bröllop. Full fart hela halva natten.

Sedan var det bara att ladda om. I måndags var vi med barn och barnbarn till Tomteland utanför Mora.

Tomten hade fullt upp med att ta emot önskelistor från barnen. Här lämnar Tyra sin.

Det var många olika tillställningar runt området. Här var det både häxor, tomtenissar och älvor.

Här fick Inez och Ally en pratstund med en älva.

Efter Tomteland for vi till Fryksås fäbodar för övernattning. Här Lena i förgrunden och Orsasjön i bakgrunden.

Innan det blev sovdags hann vi med både middag på "Ugglan och Björnen" i Grönklitt samt besöka toppstugan för att kolla utsikten innan det blev mörkt.