Direktlänk till inlägg 17 september 2018

Enkornsbak

Av SimmaCyklaSpring - 17 september 2018 13:43

När jag var ner till Warbro Kvarn och köpte mjöl så var det väl lika bra att prova lite olika sorter. En sort som jag inte använt tidigare är enkorn. Här ligger ett ax med enkorn (det lilla) bredvid ett helt vanligt ax med vete. Jisses vilken skillnad. Går åt en del enkorn för att få ett kilo mjöl kan jag tro. Enkorn började odlas för 12 000 år sedan i Mellanöstern.


Enkornsmjöl är väldigt "vekt" innehåller lite gluten vilket gör att det är lite svårbakat och bör blandas med annat mjöl, trots det bör man grädda brödet i en form. Enligt innehållsförteckningen har det en speciell doft och smak. Låter spännande.


Jag gjorde en deg på två delar vetemjöl och en del enkorn. Nu har den kalljäst i två dygn. Vi får se hur detta skall bli, spännande.


Då jag aldrig bakat med sådant mjöl visste jag inte hur länge jag skulle grädda. Använde en termometer för säkerhets skull och körde på till 98 grader. Det borde bli bra. Drygt en timme tog det på drygt 200 grader. Laborerade lite med graderna, men ungefär.


Lät två jäsa och gräddas i form. Ett fick jäsa i jäskorg och alltså gräddas utan form. I fortsättningen använder jag nog form till detta bröd även om det till vänster också var helt ok. Doft och smak då? jo lite speciellt, men framför allt, väldigt gott. Det var skoj för nu har jag en till favorit på min "bagarreportoar".

 
 
Jompa

Jompa

18 september 2018 11:15

Hej! Om man ska köpa enkornsmjöl, finns det olika "kvalitet" att köpa eller finns det att få tag på vart som? Tänkte testa på att baka detta och ha till nästa middag!

http://bokaborddirekt.se

 
Ingen bild

Kalle S

18 september 2018 11:35

Har faktiskt ingen aning. Första gången jag använder detta mjöl.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 21 mars 15:21

Idag tog Lena o jag till att börja med en promenad vid Hundfjället.  Johan, Inez, Lisa och Ally tog några vändor i slalombacken.  Här bär de iväg i stora liften.  Efter ett tag satte jag igång att grilla korv.  Lena håller koll...

Av SimmaCyklaSpring - Onsdag 20 mars 15:28

Idag skulle vi till en stuga på fjället, här är jag och Ally före avfärd.  Inez och Lena har tagit plats på skotertaxin för fjällturen.  Lisa och Johan åkte skidor så vi blev fotade när vi hann ikapp dem.  Nu är vi framme. Sista bit...

Av SimmaCyklaSpring - Tisdag 19 mars 16:27

  Tidigt i morse for jag och Lena mot Sälen. Nu är vi vid Pyramidbageriet i Dala-Järna. Där fyller vi på brödförrådet.  Sen stod det inte på förrän vi var vid fiket i Vansbro.  Mycket gott finns det att välja på där.  Kaffe och sm...

Av SimmaCyklaSpring - Söndag 17 mars 13:40

Nu har jag kört veckans sista träningspass i källaren och kan konstatera att jag fick ihop drygt 30 mil under veckan. Det är kanon med tanke på att jag varit förkyld lite till och från i fyra veckor, men nu verkar det gå bra igen.   Såhär s...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 16 mars 13:08

Efter att ha kunnat träna i 18 veckor åkte jag på en förkylning som spökade i flera veckor. Nu har jag i alla fall cyklat på bra nere i källaren denna vecka vilket känns bra. När det är sådant väder som det är idag är jag riktigt glad att kunna cy...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards